När allt vänder
För att få kontroll i en svår tid måste vi också tänka på framtiden. Vår partner och VD Ola Loryd, delar med sig av sin kunskap.
Det kommer en dag när allt vänder och vi börjar arbeta utifrån det nya normala. Vid det tillfället är det avgörande hur redo man är.
Men vad skall man vara redo inför? Hur vet man vad ens kunder kommer börja med? Kommer det finnas pengar? Hur blir man top-off mind?
Min erfarenhet är att den gemensamma planeringen med kund är avgörande. Här är tips som kan hjälpa på vägen:
- Etablera ett gemensamt prioriteringsforum för beställare och beslutsfattare – hitta rätt frekvens; vecka eller månad?
- Skapa gemensam prioriteringslista utifrån kundens behov. Vad är viktigast, varför, när i tiden och finns budget?
- Planera realisering av behoven utifrån vecka, månad, kvartal och halvår.
- Skapa road-map över de viktigaste prioriteringarna – visualisera och förverkliga för kunden.
Med dessa enkla punkter skapar man relation och förståelse för kundens verksamhet, ett högt uppfattat värde och en planeringshorisont för er båda. Prata med dina kunder idag kring vad som blivit uppskjutet och vad som är nödvändigt för att deras företags skall fungera framåt. Planera, prioritera, exekvera – tillsammans med din kund.